Adwent (z łac. adventus – przyjście, przybycie) to
okres w roku liturgicznym, który rozpoczyna się od I Nieszporów
niedzieli po sobocie XXXIV tygodnia Okresu Zwykłego, a kończy przed
I Nieszporami uroczystości Narodzenia Pańskiego w wieczór 24
grudnia. Trwa od 23 do 28 dni i obejmuje cztery kolejne niedziele
przed 25 grudnia. Stanowi pierwszy okres w każdym nowym roku
liturgicznym.
Adwent składa się z dwóch odrębnych
okresów:
1. czasu, w którym kierujemy nasze serca ku
oczekiwaniu powtórnego przyjścia Jezusa w chwale na końcu czasów
(okres od początku Adwentu do 16 grudnia włącznie);
2. czasu
bezpośredniego przygotowania do uroczystości Narodzenia Pańskiego,
w której wspominamy pierwsze przyjście Chrystusa na
ziemię.
Zwornikiem wszystkich tekstów liturgii adwentowej
obydwu części jest czytanie księgi proroka Izajasza. Czytanie to
obrazuje tęsknotę za wyczekiwanym Mesjaszem.
Pierwsze
ślady obchodzenia Adwentu spotykamy w IV w. między innymi w
liturgii galijskiej i hiszpańskiej. Z pewnością Adwent nie
istniał, dopóki nie ustalono stałej daty świąt Narodzenia
Pańskiego. Została ona wyznaczona dopiero w II połowie IV wieku. W
Hiszpanii pierwsze wzmianki o przygotowaniu do obchodu Narodzenia
Pańskiego (choć nie jest ono określane mianem Adwentu) pochodzą z
roku 380. Kanon 4 synodu w Saragossie, który odbył się w tym roku,
poleca wiernym, aby od dnia 17 grudnia do Epifanii (6 stycznia)
gorliwie gromadzili się w kościele, nie opuszczając ani jednego
dnia. W tradycji gallikańskiej Adwent miał charakter pokutny i
ascetyczny (post, abstynencja, skupienie), co wspomina św. Hilary (+
367). W V w. biskup Tours, Perpetuus, wprowadził w Galii obowiązek
postu w poniedziałki, środy i piątki w okresie od dnia św.
Marcina (11 listopada) do Narodzenia Pańskiego. W Rzymie okres
przygotowania do Narodzenia Pańskiego został wprowadzony dopiero w
drugiej połowie VI wieku. Adwent miał tu charakter liturgicznego
przygotowania na radosne święta Narodzenia Pańskiego, ze śpiewem
Alleluja, Te Deum laudamus, z odpowiednim doborem czytań i
formularzy, bez praktyk pokutnych.
Od czasów św. Grzegorza
Wielkiego (590-604) Adwent w Rzymie obejmował już 4 tygodnie. Był
to czas bezpośredniego, liturgicznego przygotowania na obchód
pamiątki historycznego przyjścia Chrystusa. Na początku IX w.
Adwent nabiera także charakteru eschatologicznego – staje się
czasem przygotowania na ostateczne przyjście Chrystusa. W wyniku
połączenia tradycji gallikańskiej i rzymskiej ukształtował się
Adwent, jaki przeżywamy do dziś – liturgicznie rzymski, a
ascetycznie gallikański (kolor fioletowy, bez Gloria). Formę
tę rozpowszechniały klasztory benedyktyńskie i cysterskie. W XIII
w. znana ona była już w całym Kościele, do czego przyczyniły się
nowe zakony, zwłaszcza franciszkanie.
Teksty liturgiczne
Adwentu ukazują postacie Starego i Nowego Testamentu, przez których
życie i działalność Bóg zapowiadał i przygotowywał świat na
przyjście Jego Syna: Maryję, Jana Chrzciciela, Izajasza. Adwent to
czas radosnego oczekiwania na spotkanie z Panem i przygotowania się
do niego przez pokutę i oczyszczenie. Dlatego Kościół zachęca do
udziału w rekolekcjach, przystąpienia do sakramentu pokuty i
pojednania. Adwent nie jest jednak w sensie ścisłym czasem pokuty,
tak jak na przykład Wielki Post.
III Niedziela Adwentu jest nazywana Niedzielą Różową lub – z łaciny – Niedzielą GAUDETE. Nazwa ta pochodzi od słów antyfony na wejście: „Gaudete in Domino”, czyli „Radujcie się w Panu”. Szaty liturgiczne mogą być – wyjątkowo – koloru różowego, a nie, jak w pozostałe niedziele Adwentu, fioletowe. Teksty liturgii tej niedzieli przepełnione są radością z zapowiadanego przyjścia Chrystusa i z odkupienia, jakie przynosi. Warto pamiętać, że oprócz Niedzieli Gaudete jest jeszcze tylko jedna okazja do używania szat liturgicznych koloru różowego – jest nią Niedziela LAETARE – IV Niedziela Wielkiego Postu.
Źródło: https://brewiarz.pl/czytelnia/adwent.php3